Vagy máshogy nevezve: lúzerek és menők, tanárok kedvencei és népszerű sportolók, a felsorolást folytatni lehet a végtelenségig. Aki járt iskolába, annak nem újdonság, hogy egy iskolai közösség az első naptól kezdve számtalan klikkre, kisebb csoportra tagolódik. Minden egyes diák tartozni akar valahová, legyen szó az iskola legismertebb csajszijáról vagy a szürke kisegérről, aki valahogy igyekszik túlélni a mindennapokat egy farkasveremben. Mert egy iskolai  osztály valóban az. Állandó harc a rangsorért, küzdelem a különböző csoportok között (és azokon belül), valamint véget nem érő ellenszenv a kirekesztettek felé. De mi ennek az oka és hogyan is néz ki valójában?

Kezdjük a legalsó szinten lévőkkel:

1. A kirekesztett

Ő az, aki senkinek fel sem tűnik. A névsorban szerepel a neve, de ha időnként nem hívná ki egy-egy tanár feleléskor, akkor az osztály tudomást sem venne a létezéséről. Lehet fiú vagy lány is, a legfontosabb jellemzője a láthatlanság. Általában szegény sorból származik, csúnyácska, rossz ruhákban jár, ápolatlan megjelenésű. A tanulással nem foglalkozik, emiatt a tanárok sem kedvelik. Habár a sajnálat időnként megjelenik (az egyik általános iskolás évemben az ilyen "kirekesztett" osztálytársamnak ruhagyűjtést szervezett az osztályfőnökünk), senki sem törődik vele igazán.  
És hogy mi ennek a következménye? Nos, egy ördögi kör. Mivel nincsen számára csoport, amihez az osztályon belül tartozhatna, ezért nincsenek támogatói (valószínűleg otthon sem bíztatják a tanulásra), sem barátai, a programokon nem vesz részt, egyre inkább befordul és önmagát még inkább elhatárolja az osztály belső rendjétől. Ha még tudatosítják is vele "hátrányos helyzetét" (említett ruhagyűjtés), akkor a szégyen is megjelenik a gondolkozásában (egy gyerek azonnal észreveszi, ha vele másként bánnak és ez legtöbbször nem pozitív kimenetelű). Az általam ismert kirekesztett diák osztályon belüli státusza 8 általános iskolai éven keresztül semmit nem változott. Ugyanúgy nem búcsúzott el tőle senki a ballagáskor, ahogyan egy reggeli napon sem köszönt neki senki.

2. A züllöttek

Általában fiúk csoportja, legtöbbször valamilyen zenei irányzat és stílus követői. Sokan közülük nagyon korán elkezdenek cigizni, inni (hogy a drogot ne említsem). Nagyhangúak, kötekedők, a tanulás az utolsó, ami érdekli őket. A tanárok megvetéssel nézik őket (leginkább a megjelenésük miatt), bár az osztályon belüli státuszuk nem teljesen negatív. Néhány lánynak ugyanis bejön ez a "nagyfiús" stílus, ami ahhoz vezet, hogy a "züllöttek" közül sokan igazi nőcsábászokká válnak.
Viselkedésük mögött általában a feltűnési vágy áll (talán családi elhanyagolás miatt), a kamaszkori minden-ellen-lázadás jellemzi őket leginkább. 

3. A szürkék

Vagyis az átlagos diákok. Közepes tanulók, nem sok vizet zavarnak. Nincsen úgynevezett "különleges képességük", nem járnak sporfoglalkozásokra vagy külön programokra. Nem zargatja őket senki, nyugodtan élik mindennapjaikat az iskolai hétköznapok során. Általánban ők azok, akik időnként lemásolják a házit, puskáznak, néha tanulnak, néha nem, de a tanárok általában kedvelik őket, ha látják az igyekvésüket.

5. Anya kicsi lánya/kicsi fia

Szerintem mindenki ismert legalább egy ilyen diákot az iskolai évei alatt. Az anyukája által öltöztetett, mindenhová elkísért gyerek, aki egy önálló döntést nem hozhatott a szülő engedélye nélkül. "Meg kell kérdeznem otthon", ez volt a fő mondata. Hogy szegénynek a sorsát még nehezítse, általában neki az édesanyja volt az, aki a szülői munkaközösség tagja lett, önkénteskedett minden iskolai rendezvényen és jobban tudta, hogy ki milyen dolgozatot írt, mint a tanulók. A fogadóórákon és szülői értekezleteken teljes energiával vett részt, emiatt anya kicsi lánya vagy fia egyetlen rossz mozzanatot sem titkolhatott el otthon. 
A rátelepedésnek persze pont az lett a következménye, amit anya el szeretett volna kerülni. A gyerekét, hiába próbálkozott oly nagyon, nem fogadta be sosem az osztály.

Következzenek a valamilyen ok miatti

6. Kívülállók

A, Stréber

Talán a legismertebb. Egy stréber azonban nem egyenlő a "tanárok kedvencével", még ha időnként szokták is így nevezni, valamint nem azonos csoport a jó tanulóval sem. Az említett három kategóriát sokszor összemossák (főleg a diákok variálják nagyon kedvesen), de mindegyik mást jelent. A stréber szó a német streben kifejezésből származik, ami azt jelenti, hogy "igyekezni, törekedni". Ebből levezetve tehát, a stréber nem kimondottan okos tanuló, hanem ő az, aki mindenféle - mondjuk ki, időnként visszataszító-, módszerekkel igyekszik a tanárt megnyerni, hogy ötöst szerezzen, nyalizik és puncsol, minden erejével azon van, hogy a tanár szemében szimpatikus legyen, de ezzel csak azt éri el, hogy minden osztálytársa megundorodik tőle. A stréber ugyanis mindenkinél okosabbnak, ügyesebbnek hiszi magát, ezt hangoztatja is a társai előtt, holott mindenki tudja, hogy semmilyen különleges tulajdonsága nincsen.

B, Tanárok kedvenckéje

Először tegyük tisztába: ugyanaz a diák lehet a legkedvesebbje egyetlen tanárnak, miközben az összes többi számára semleges. Az én esetemben például az egyik osztálytársam egy tanárnő fia volt, és emiatt valahogy a kedvenc diákja lett a gimnáziumi német tanárnak. Ennek a fiúnak minden szabad volt, minden meg volt engedve, habár a tanulással nem igazán foglalkozott, mivel azonban a tanár kedvence volt, könnyen javíthatott és egyszerűbben szerzett jobb jegyet a többieknél. Nem csak az én, de a társaim szemében is visszatetsző volt ez, de tenni nem lehetett semmit ellene. A kivételezés sajnos azonban az, ami leginkább kitaszít egy diákot.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy a fiúnak tanulmányi szempontból kedvező volt ez a státusz, de az osztályban elfoglalt rangosorát illetően a legkevésbé sem).

C, Művészlélek

Az elvont diák, lehet festő, rajzoló, táncos, versszavaló vagy bármi hasonló. Nagyon tehetséges, emiatt ő is sokszor megkapja a "tanárok kedvence" jelzőt például a rajztanár szeretete miatt, de őt ez nem érdekli. Kivételes képességei miatt gyakran jár versenyekre, kiállítják az iskolában a műveit, a neve gyakran elhangzik iskolai ünnepségeken. A menőbb diákok nem szívlelik, mert nagy tiszteletnek örvend a tanárok körében, akik megvédik a zaklatásaiktól. Nem keresi a többiek társaságát (esetleg csak a másik művészlélekét), mert tökéletesen jól érzi magát a saját kis világában.

7, A kitűnő tanuló

A, Kívülálló kategória

A kitűnő tanulót két csoportra osztottam, ugyanis két fajtája létezik. Az első az a jó tanuló diák - fiú vagy lány is tartozhat ide - , aki általában csendben elvonul, olvasgat a szünetekben. Maximum egy másik kívülálló kitűnő tanulóval lehet őt látni, többet nem engednek be a privát szférájukba. Nem sok vizet zavar, általában igyekszik láthatatlannak tűnni, mert egyedül azért van az iskolában, hogy tanuljon. Nem szereti a feltűnést, a tanulást saját magáért teszi, nem a tanárok vagy a rangsor kedvéért. Tudatában van képességeinek, de nem hangoztatja okosságát. Versenyekre eljár, ha a tanárai elküldik. Ő az, aki nem szeret veszekedni, de a menők sem bántják, ugyanis szükség van rá, hogy el lehessen kérni a házit lemásolni, amit a kitűnő tanuló boldogan megenged, hogy nyugodt helyzetét biztosítsa. Persze a háta mögött furcsának tartják és nem értik, hogy miért tanul ennyit, de túlságosan nem törődnek vele. Programokra nem ívják, mert "úgyis tanulnia kell".

B, A menő kategória

Az a kitűnő tanuló okos diák, aki valamilyen egyéb ok miatt (extrovertáltság, bátorság, kinézet, családi helyzet, sportban való ügyesség, vagy ezek keveredése miatt létrejövő baráti kör folytán) a menők társaságába kerül. Vicces, igazi társasági figura, akit a tanárok is nagyon kedvelnek, de mivel "természeténél fogva okos", ezért nem kapja meg a stréber jelzőt. Sokszor ügyvéd, tanár vagy orvos (esetleg nagy hírű család) leszármazottja, emiatt külön tiszteletnek örvend. Az elkészített házi feladatokat nem adja senkinek, mondván "azzal nem tanultok", de haragudni senki nem mer rá. 

8. A sportoló

Bármilyen sportról lehet szó, csak ügyes legyen benne. És lehetőleg jól nézzen ki, hogy a lányok imádják. A tanulásban úgy-ahogy jeleskedik, de nem ez a lényeg, hiszen reggel-este edz és tökéletesíti izmait. Tovább nem részletezem, azt hiszem, mindenki tudja, hogy ki is ő.

9. A bálkirálynő

A legszebb leányzó az osztályban. Általában folyamatosan harcban áll a másik szépséggel, de ez nem zavarja őket, hiszen legalább addig is velük foglalkoznak a többiek. Az alatta lévőket mind megveti, a kitűnő tanuló segítségével a leckéket és dolgozatokat megírja, de nem érdekli a tanulás. Ő - ki kell mondani, elnézést kérek -, butácska. Sajnos nem veszi észre ezt, meg igazán nincs is szüksége nagy okosságra, ugyanis kinézetével eléri, amit akar, legalábbis a sportoló fiúknál.

10. A méhkirálynő

A hierarchia élén álló lány. Négy-öt fős rajt (plusz időnként fiúkat) gyűjt maga köré. Óriási magabiztosságal irányítja kolóniáját. Mindent ő mond meg, azt, hogy az osztályban ki számít menőnek vagy lúzernek, ő dönti el. Szép, csinos, de okos is, emiatt sokszor kitűnő tanuló lehet, ami csak még inkább növeli önbizalmát és megerősíti abban, hogy ő a legalkalmasabb az osztály irányítására. A tanárokkal szemben ő a szószóló, DÖK-tag is lehet. 


A fentiekben felsoroltam az iskolai osztályok legjellemzőbb tagjait. Persze, ezek sarkítások és időnként lehetnek átmenetek, valamint egyetlen ember sem csupán egy kategóriába sorolható be, ugyanakkor igyekeztem valamennyire reális képet nyújtani a klikkekről. A pozitív ezek létezésében, hogy tagjai kiállnak egymás mellett és védelmezik egymást, ugyanakkor sokszor valóban óriási ellentéteket szül a harc, ami a tanítást és tanulást is megnehezíti. Nem beszélve a bullying-nek nevezett zaklatásról, amikor a legalsó szinten lévő kirekesztetteket bántalmazzák. A tanárok - és természetesen a család - feladata lenne elsősorban ezt észrevenni és tompítani a klikkek közötti túlzott ellenségeskedést. Sok diák a sehová nem tartozástól és a nem-vagyok-menő érzéstől gyomorgörccsel megy iskolába, nem tud koncentrálni, figyelni, ami mind megnehezíti, hogy jól teljesítsen. Vigyáznunk kellene arra, hogy az iskolai közösség ne harcos kakasok gyülekezete legyen, hanem a diákok képesek legyenek legalább békésen egymás mellett létezni a napi 7-8 órában.