Minden egyes embernek mások a szükségletei a mentális egészséget illetően, de ez nem jelenti azt, hogy nincsenek olyan általános tippek és segítségek, melyek nem lennének megfontolandók mindenki számára.
A következőkben felsorolok néhány olyan ötletet, melyek nem csak tinédzserek, hanem a felnőttek számára is utat mutathatnak a lelki jóllétüket illetően.

Légy erős!


1. Bátran áruld el az érzéseidet az emberek felé - a pozitívakat és a negatívakat is!
Amikor elkezdjük megosztani a legmélyebb érzéseinket másokkal, rájövünk, hogy mindannyian hasonló félelmekkel, bizonytalansággal, tanácstalansággal és nehézségekkel küzködünk az életünk során. Ha képesek vagyunk őszintén odafigyelni a barátaink, szeretteink és nem utolsó sorban például a párunk érzéseire, megtanuljuk, hogy ne vegyünk személyes sértésnek az időnként zsörtőlédeseiket, duzzogásaikat, hangulatingadozásaikat. Meg fogjuk érteni, hogy miért reagálnak bizonyos szituációkra, szavakra, mondatokra az adott módon.  Ennek a képességnek a fejlesztése csökkentheti a bennünk lévő szorongást, ugyanis a legféltettebb érzéseink megosztása az arra érdemes személyekkel erősíti a két ember közötti kapcsolatot.

2. Legyél együttérző magaddal!
Az első és legfontosabb szabály, hogy próbálj együttérzően viszonyulni saját magadhoz, nevezetesen a rossz tulajdonságaidhoz és gyengeségeidhez. Mit is jelent ez a gyakorlatban?  Kedvességet. Szeretetet. Őszinte megértést. Megbocsátást nem csak a többi ember felé, hanem saját magadnak is a múltbeli tetteidért. Nincsen olyan ember a világon, aki nem bánta meg bizonyos cselekedeteit. A haragtartás, bosszú érzése azonban a saját lelkedet és egészségedet roncsolja. Bocsáss meg az embertársaidnak és megkönnyebbülsz! Ne hibáztasd magad a rossz döntéseidért, hiszen mind egy életfeladat, fontos lecke volt, hogy eljuss oda, ahol most vagy! A rossz utak vezethetnek el a legszebb ösvényekre. Legyél együttérző és értsd meg az emberek döntéseinek okát, hogy könnyű szívvel nézhess a szemükbe. A sajátodéba is, amikor reggelente belepillantasz a tükörbe.

3. Hozz egyensúlyt az életedbe!
Tanuld meg, hogy milyen tevékenységek "pörgetnek fel" és melyek azok, amik "leszívják" az energiádat. Ha nem vagy biztos benne, hogyan is kell ezt, íme egy ötlet: Írj egy listát a napi teendőidről (iskola, vásárlás, lógás a haverokkal, edzés, segítség a szülőknek a házimunkában, stb.), majd mindegyik mellé vésd oda, hogy az "elemed" merül vagy töltődik. Hasznos, ha tisztában vagy vele, mely cselekmények dobnak fel és mik azok, amik stresszelnek. A napjaid végén vesd ezeket össze és amennyiben a kettő nincs nagyjából egyensúlyban, próbálj változtatni!

4. Ne szidd magad a rossz döntéseidért!
A 2. pontban említettekről van szó. Sok ember egy életen át a hibás döntéseinek árnyékában él, örökké okolva magát a tetteiért. Ne tedd! Az adott helyzetben tudhattad, hogy az a bizonyos választás rossznak bizonyul majd? Nem! Senki sem lát a jövőbe. Igen, meg kell próbálni minél jobban belátni a tetteink következményét, de előrdulhat, hogy ez mégsem sikerül. Ha így történik, ne gyötörd magad a végtelenségig! Lásd be, hogy hiba volt, vond le a következtetéseket. Ha okos vagy, soha többet nem teszed meg és a jövőben ezáltal is több és tapasztaltabb leszel!

5. Tervezz előre, hogy ne a hangulatodnak megfelelően dönts a pillanat hevében!
A határidőnapló a világ egyik leghasznosabb találmánya. Jegyezd fel a pihenés, edzés, kikapcsolódás, tanulás és egyéb teendők időpontjait, hogy ne pánikolj és tudatosan készülj a megmérettetésekre és a boldog pillanatokra!

6. Irány a napfény és a friss levegő!
 A tudósok és orvosok nem győzik eleget hangsúlyozni a testmozgás, napfény és a levegőn töltött idő áldásos hatásait. Amikor csak teheted, irány a természet, töltődj fel az erdőben, mezőn vagy akár a közeli parkban egy rövid séta alatt. Tisztítsd ki a gondolataid, hallgasd a madarak csiripelését, érezd a szelet az arcodon!

8.  Okosan válaszd meg, hogy kihez fordulsz segítségért!
Nem mindenki jó választás. Sokan bizony bármennyire is segítőkésznek tűnnek, nem fognak melléd állni és támogatni. Bízz a megérzéseidben! 

9. Ne hasonlítsd magad másokhoz!
Az ember közösségben élő lény, az őt körülvevő személyek határozzák meg a saját magáról kialakított képet és társadalmi helyzetét. Főleg tinédzser korban folyamatosan mérjük magunkat a társainkhoz, hogy mennyire vagyunk többek vagy kevesebbek hozzájuk viszonyítva. Bizonyos mértékben ez hasznos, hiszen az egészséges versenyzéshez feltétlenül szükséges, de nem szabad túlzásba esni! Legjobb módszer, ha saját magunkat állítjuk fel példaképnek! Több vagyok most, mint egy évvel ezelőtt? Miben fejlődtem? Miben lehetnék még jobb?

10. Pihenj eleget, figyelj oda, hogy mit eszel és mozogj sokat!
Azaz élj egészséges életet! Röviden összefoglalva: ép testben ép lélek. Már az őseink ismerték ezt az aranyszabályt, tartsd mindig észben és eszerint cselekdj!

11. Próbálj meg rugalmas lenni a cselekedeteidben és a gondolkodásodban!
Igazán pozitív tulajdonság, ha könnyedén tudsz alkalmazkodni a változó körülményekhez. Ne legyél dühös és stresszes, ha valami mégsem a tervek szerint halad. Keress más megoldást! Találj ki több módszert, hogy elérhesd a célod! 

12. Törődj másokkal!
Például önkénteskedj, rendszeresen adományozz és nyújt segítő kezet a rászorulóknak! Rengeteg ember (és állat) él nehéz körülmények között, könnyedén megtalálhatod a számodra legmegfelelőbb szervezetet, akiket támogathatsz. A nekik adott idődből és pénzedből te sokkal több leszel!

13. Emlékeztesd magad, hogy képes vagy rá!
Az élet nagyon sokszor nehéznek és bonyolultnak tűnik, vannak élethelyzetek, amikor úgy érezzük, nem bírjuk tovább. Soha ne felejtsd el, hogy nincsen megoldhatatlan helyzet, mindig van kiút és segítség! Meg tudod csinálni, legyen szó bármiről! Bízz magadban és soha ne add fel!