Amikor szomorúak vagyunk, idegesek,  feszültek, netán paranoiások, gyakran felmerül bennünk a kérdés, hogy  "én vagyok az egyetlen ember ezen a világon, aki így érez?" A válasz természetesen NEM! Nem te vagy az egyetlen, akinek kellemetlen, fájó dolgokkal kell megküzdenie. Bizonyítékként következzen egy felsorolás azokról a problémákról, amelyekről pszichiáterek és pszichológusok számoltak be, nevezetesen, hogy melyek a leggyakrabban felmerülő lelki nehézségek a pácienseik körében. Megnyugtató lehet, ha belegondolsz, mások is keresztülmentek olyan hasonló gondokon, amelyekkel jelen pillanatban te küzdesz meg. Ha nekik sikerült leküzdeni, Neked is menni fog!

1. A legjelentéktelenebb dolgokon rágódsz, még akkor is, ha tudod, teljesen felesleges.
Sokan képesek vagyunk egész napokat eltölteni egy véletlenül meghallott félmondat kiértékelésével. A túlagyalás azonban odáig vezet, hogy végül veszedelmesen belegabalyodunk a saját elménk hálójába. Sokat segíthet ilyen esetben, ha valakiben megbízunk és kibeszéljük a talán félreértett mondatot.

2. Úgy érzed, sosem fogsz felnőni.
Tinédzserkorban gyakori stresszforrás. Azt hisszük, amint betöltjük a nagykorúságot jelentő éveket, automatikusan kiegyensúlyozott, tapasztalt és bölcs felnőttekké válunk. Ez azonban nem így működik, de egyáltalán nem kell aggódni! Fejlődj, tanulj sokat és türelmesen várd ki, míg minden élethelyzetet megtapasztalsz! Ne hidd azt, hogy a felnőttek magabiztossága és összeszedettsége ajándék, hosszú évek alatt felhalmozott kincsek ezek, amiket Te is össze fogsz gyűjteni!

3. Azt hiszed, senki sem talál vonzónak/szépnek/jóképűnek.
A terápiákon talán a legsűrűbben hangoztatott kijelentés a "csúnya vagyok, nem kellek senkinek, mindenki vonzóbb nálam". Soha ne hasonlítsd magad másokhoz! Élj egészségesen, mozogj sokat és étkezz kiegyensúlyozottan!

4. Úgy érzed, mindenki téged figyel és ítélkeznek feletted.
Egy titkos üzenet: minden ember számára saját maga a legfontosabb és tizedannyit nem törődnek veled, mint gondolod. Hogy ez mennyiben jó vagy rossz, azt te döntöd el. De ne gyötörd magad olyan fárasztó gondolatokkal, mint például "biztos rajtam nevetnek", "már megint a nadrágomat bámulják, biztos szörnyen áll rajtam" vagy "tudom, hogy a hátam mögött kigúnyolnak a nevetséges szüleim miatt".

5. Aggódsz amiatt, hogy őrült vagy.
A terapeuták időről-időre találkoznak ezzel a felvetéssel, majdnem mindannyian gondolunk időnként rá. Biztosan normális vagyok? Kezdek becsavarodni? Mi a baj velem? Általánosnak mondható sejtelmek, de ne rémülj meg! Minden ember agya egy különleges világ, nem egyformán látjuk az életet és ez így van jól!

6. Úgy gondolod, ha az emberek ismernék a valódi énedet, nem szeretnének.
Vannak olyan tulajdonságaink, amiket nem merünk felvállalni és megmutatni másoknak. Az igazság az, hogy mindez teljesen természetes, a legjobbak és legszerethetőbbek akarunk lenni a barátaink körében, még ha ez azzal is jár, hogy eltitkolunk bizonyos "gondokat". Azonban arra oda kell figyelni, hogy ne búlj el egy maszk mögé egész életedben! Légy büszke arra, aki vagy, a negatív részedet pedig igyekezz meggyógyítani, hogy ne leselkedjen kisördögként a válladon.

7. Vannak rémisztő, undorító és visszataszító gondolataid.
Az agyunk furcsa. Pont. Azt hiszem, ezt nem szükséges tovább magyarázni.

8. Nem tudod, hogyan ápold az emberi kapcsolataidat.
Sokan vagyunk introvertáltak, akiknek borzasztó nehéz emberi interakciókba lépni és szoros barátságokat fenntartani. A kulcsszó itt a gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás! Kezdetben őrült nehéz és rémisztő, de minél többet próbálsz beszélgetni, megnyílni, társaságba járni, annál gyakorlottabb és bátrabb leszel. Ne add fel!

9. Úgy érzed, mindenki boldogabb nálad.
A régi, jól ismert a " szomszéd fűje mindig zöldebb" gondolat. Talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy ez nem fedi a valóságot. Minden ember sóvárog és küzd valamiért, ami neked megvan, az másnak hiányzik és fordítva. Ne keress általános "boldogságot", mert az nem létezik és a látszat mindig csalhat.

10. Úgy gondolod, az a feladatod, hogy ne érezz dühöt, fájdalmat, irigységet és így tovább.
Nem kell szélmalom harcot vívnod a negatív érzéseiddel! Ugyanúgy az életünk részei, mint a boldogság, öröm és szeretet. Tanuld meg felismerni őket és kiegyensúlyozottan átélni valamennyit, de ne akard száműzni őket!

11. Rossz embernek érzed magad, mert nem törődsz egy családtagoddal.
Többet kellene játszanom a kistestvéremmel. Meg kellene látogatnom a nagyszüleimet. Alig beszélek a keresztapámmal. Ezek általános, sokszor érzett gondolatok. Nem érezd magad szörnyen amiatt, hogy ha egy időben éppen kevesebbet tudsz törődni velük. Igyekezz bepótolni a hiányosságokat, de ha fájdalmat okoznak neked, nem kell mindenáron fenntartani a kapcsolatot. Ki kell mondani, hogy egy családtag sajnos igenis okozhat sérelmeket.

12. Teljesen egyedül érzed magad.
Kamaszkorban szinte kivétel nélkül mind megtapasztaljuk a magányosság és magára hagyatottság érzését. Azonban több mint hétmilliárdan élünk ezen a bolygón és talán vidító lehet a tudat, hogy ha másban nem is, ebben hasonlítunk. Tehát nem vagy egyedül! ;) 

13. Nem árulod el senkinek az érzéseidet, mert azt hiszed, nem értenének meg.
Mind hasonló gondokkal és nehézségekkel küzdünk meg az életünk során, hiszen egy fajból származunk! Nyugodj meg, igenis létezik legalább egy közeli szeretted, aki pontosan tudja, hogy mit érzel és segíthet neked!